FC Copenhagen stawia na kobiecą piłkę nożną
**FC Copenhagen**, ceniony klub piłkarski ze Skandynawii, postanowił zainwestować w kobiecą drużynę piłkarską, robiąc spore wrażenie od samego początku. Klub, słynący z sukcesów swoich męskich ekip, wprowadził drużynę kobiet do trzeciej ligi Danii na początku tego roku.
Pełne zwycięstwa i nowi kibice
Już po czterech meczach **FC Copenhagen Women** mogą pochwalić się kompletem zwycięstw, 16 strzelonymi golami i tylko jedną straconą bramką. Pierwszy mecz drużyny na własnym stadionie przyciągnął aż 5,165 kibiców, co jest rekordem frekwencji na meczu kobiecej piłki nożnej w Danii, przekraczając poprzedni rekord ponad dwukrotnie.
Jak mówi dyrektor generalny klubu Jacob Lauesen: _”Szczerze mówiąc, rzadko kiedy jestem poruszony meczem, ale to było coś wyjątkowego.”_
Główne wyzwania organizacyjne
Lauesen wspomina, że ze względu na niespodziewaną liczbę kibiców, klub musiał podjąć dodatkowe kroki, takie jak wynajem dodatkowych toalet i otwarcie nieużywanej od 20 lat tylnej trybuny. _”Musieliśmy nawet sprowadzić ślusarza, aby otworzył wyjście ewakuacyjne, ponieważ nikt nie wiedział, gdzie jest zamek.”_
Plany na przyszłość
Drużynę kobiet utworzono w podobny sposób, jak dzieje się to w przypadku drużyn męskich – przez połączenie z innym klubem, w tym przypadku z lokalnym FC Damso. Obecnie zespół składa się z zawodniczek na półprofesjonalnych lub wolontaryjnych kontraktach, ale klub dąży do stworzenia pełnoetatowej ekipy w ciągu najbliższych pięciu lat, z celem gry w europejskich rozgrywkach.
Wiele zależy od sukcesu komercyjnego klubu, który ma świadomość, że **kobiece drużyny nie mogą być jedynie kopią męskich drużyn**. Jak mówi Lauesen: _”Chcemy robić rzeczy inaczej.”_
Kulturalny i medialny rozgłos
Podczas Copenhagen Fashion Week zorganizowano premierę strojów drużyny, która przyciągnęła wiele znanych osobistości, w tym aktorkę Lily Collins, znaną z Netflixowego hitu _”Emily w Paryżu”_. Lauesen podkreśla, że żadne duże sumy nie zostały wydane na celebrytów; _”Każdy przyszedł, ponieważ chciał, a nie dlatego że płaciliśmy.”_
Wsparcie społeczności i miasta
Rebecca Steele, szefowa kobiecego futbolu w FC Copenhagen, zaznacza, że wsparcie dla drużyny było ogromne: _”Czas na kobiecy futbol jest teraz. Czujemy, że całe miasto jest za nami.”_
Steele wspomina też szczególny moment, kiedy po raz pierwszy zobaczyła dziewczynę na ulicach Kopenhagi noszącą koszulkę drużyny. _”To był bardzo wyjątkowy moment, symbol drużyny kobiet widoczny wszędzie w Kopenhadze jest dla nas wszystkich bardzo poruszający.”_
Budowanie marzeń dla dziewcząt
Projekt FC Copenhagen jest wyjątkowy także pod względem społecznym. Steele zwróciła uwagę, że już w początkowych stadiach projektu wiele czasu poświęcono na rozmowy z lokalnymi klubami i znalezienie idealnego partnera. _”To nie jest tylko o nas, ale o wszystkich dziewczynach w Kopenhadze, musimy to zrobić dla nich.”_
Lauesen podkreśla, że klub ma ambitne plany na przyszłość: _”Pozwalamy tym dziewczynom być gwiazdami, nawet gdy grają w trzeciej lidze. To marzenie, które każda dziewczyna i chłopiec powinni mieć – grać na największych stadionach i z dumą nosić lwa na piersi.”_
**FC Copenhagen** ma nadzieję, że robienie rzeczy inaczej i inwestowanie w kobiecą piłkę nożną przyniesie sukces zarówno na boisku, jak i poza nim.